بررسی قدرت عوامل تاثیر گذار بر ارتباط بین دیابت نوع 2 و آپنه ی خواب انسدادی

25 مارس 2019 - تحقیقات نشان می دهد ابتلا به دیابت نوع 2 مستقل از عوامل دیگر می تواند در خطر ابتلا به آپنه ی خواب انسدادی(OSA)را افزایش دهد.

در آپنه خواب انسدادی راه های هوایی در بینی و حلق تا حدی یا به‌طور کامل مسدود می شود، این مشکل می‌تواند ناشی از لوزه های بزرگ، زبان بزرگ یا بافت بیش از حد در راه تنفسی مسدود شده باشد. وجود بافت اضافی در راه های تنفسی، در افراد دارای اضافه وزن، بیشتر شایع است. هنگامی که عضلات تنفسی در هنگام خواب بحالت استراحت در می آیند، این بافت اضافی می‌تواند راه‌های هوایی را مسدود کند. علائم معمولا شامل خروپف با صدای بلند، تنفس پر سر و صدا و به سختی و دوره های مکرر قطع تنفس یا تنفس نامنظم و یا قطع خروپف است.

آپنه خواب انسدادی به مدت طولانی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است، بنابراین محققان به بررسی این ارتباط پرداختند.

در این مطالعه که در دانشگاه بیرمنگام انجام گردید، داده های بهداشتی افراد مبتلا به OSA از ژانویه 2005 تا دسامبر 2017 مورد بررسی قرار گرفت. محققان وضعیت ابتلای این افراد به دیابت نوع 2 بررسی کردند.

محققان داده های 1،296،489 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و 360،250 فرد بدون دیابت را از شبکه بهبود سلامت(THIN)، که یک پایگاه داده های مراقبت های اولیه است، استخراج کردند.

یافته های محققان نشان داد که ارتباط بین دیابت نوع 2 و OSA دو طرفه است. این بدان معنی است که دیابت نوع 2 ممکن است باعث توسعه OSA شود و OSA نیز ممکن است پیشرفت دیابت نوع 2 را تحریک کند.

از میان عوامل خطر بررسی شده برای OSA در این مطالعه، چاقی مهم ترین عامل بود. چاقی خطرOSA  را 8 برابر افزايش می دهد. در افراد دارای اضافه وزن خطر OSA دو برابر بیشتر از افرادی با وزن طبیعی بود.

عواملی مانند: جنس مذکر، افرادی که اخیرا درمان با انسولین برای آنها آغاز شده است و افراد مبتلا به افسردگی و بیماری پای مرتبط با دیابت، در میان عوامل دیگر، با خطر بیشتری برای OSA ارتباط داشتند.

محققان اظهار داشتند که درک روابط پیچیده ی بین OSA و دیابت نوع 2 مهم است زیرا OSA ممکن است عامل خطر قابل تغییری باشد که بتوان از تاثیرات آن بر شیوع دیابت نوع 2 کاست. از سوی دیگر به نظر میرسد دیابت نوع 2 نیز یک عامل خطر برای OSA است.

یافته های این تحقیق در مجله مراقبت از دیابت(Diabetes Care) منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/mar/research-investigates-strength-of-factors-in-link-between-type-2-diabetes-and-sleep-apnea-98971272.html